مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران در نکا مطرح کرد:

ورود بیکاری به جامعه مهارت‌جویان با کارشکنی بانک‌ها/ بی‌سوادی و فقر فرهنگ مهارتی عامل بزرگ بیکاری در کشور است

شناسهٔ خبر: MTE2Njc3 -
مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای مازندران گفت: در زمینه اشتغال مهارت‌جویان نیز محکوم به شکست هستیم چراکه متأسفانه بانک‌های عامل ما به جای بانکداری بنگاه‌داری می‌کنند و تسهیلات ارزان‌قیمت برای خوداشتغالی مهارت‌آموزان در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد.

به گزارش پیک نکا، سیدحسین درویشی در جمع نمازگزاران جمعه شهرستان نکا با اشاره به هفته ملی مهارت و روز کارآفررینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: رسالت و مأموریت اداره‌کل آموزش فنی و مهارتی، مهارت‌آموزی برای مهارت‌جویان و مهارت‌افزایی برای شاغلان در واحدهای تولیدی و صنعتی است.  

وی با بیان برنامه‌های هفته مهارت در مازندران، افزود: بیش از 30 آموزگاه آزاد بخش خصوصی، چهار مرکز مدیریت آموزش در دانشگاه و 30 سرای محله حاشیه‌نشین شهری برای بازتوانی اقشار آسیب‌پذیر جامعه در سطح استان نیز به مرحله افتتاح رسید.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها برای عرضه دستاوردهای آموزش فنی و مهارتی ازجمله برنامه‌های مهم در هفته ملی مهارت بوده و استان مازندران با بهره برداری از 20 مرکز دولتی و 186 کارگاه آموزشی فعالیت‌های آموزشی خود را در مراکز مختلف شهری و علمی انجام می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: سهم 45 درصد از آموزش بخش دولتی ما در استان به بعهده مراکز دولتی بوده و 55 درصد از سهم آموزش را نیز بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان بر دوش می‌کشند.

 

* نیاز به نهضت سوادآموزی مهارتی در کشور

درویشی تصریح کرد: بیش از 80 درصد آموزش‌های فنی رشته‌های متوسط و سنگینن را بخش دولتی به صورت رایگان انجام و ظیفه کرده و در شهرستان نکا نیز هشت کارگاه آموزشی دولتی و 30 آموزشگاه خصوصی و بالغ بر 80 هزار ساعت آموزش در حوزه شهر و رستایی بخش خصوصی و دولتی به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: تعداد شاغلان در این شهرستان در سال 97، 110 نفر بوده‌اند که این افراد یک ریال از منابع تحصیلات ارزان‌قیمت استفاده نکرده‌اند گرچه تعهد سالیانه ما در نکا بالغ بر 140 هزار نفر ساعت است که این عدد به 210 هزار نفر ساعت رسیده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران اذعان کرد: آموزش در صنعت، کمپ‌ها و مناطق آسیب‌پذیر از جمله فعالیت‌ها در این شهرستان بوده و امسال 125 میلیون تومان برای تجهیز آموزشی برای مناطق اقشار آسیب‌پذیز به نکا تعلق داده شده است.

این مسئول اضافه کرد: بالغ بر 300 میلیون تومان نیز در رشته تأسیسات در سال 97 برای احداث و بهره‌برداری از کارگاه تأسیسات در نکا تخصیص داده شد تا در این شهرستان انجام شود.

وی گفت: امروز کشور ما دچار معضل بزرگ بیکاری شده و سهم متقاضیان و افراد جویای کار از این تعداد و بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند به همین دلیل بی‌سوادی مهارتی در کشور به عنوان یک چالش جدی تلقی شد و در ابتدای انقلاب نهضت سوادآموزی برای مردم راه انداختیم.

 

* توجه به آموزش مهارتی برای عقب نماندن از مسیر توسعه

درویشی تأیید کرد: امروز بی‌سوادی مهارتی بر جامعه حاکم بوده و دلیل آن نیز این است که نظام آموزشی کشور ما مدت زمان زیادی بری آموزش‌های نظری و آکادمیک صرف کرد که اولا مبتتی بر نیازهای رشته‌های آموزشی و شغلی نبود و همچنین مهارتی در کنار آموزش‌های نظری به مرحله اجرا گذاشته نشد.

وی افزود: به همت دولت و نمایندگان کشور و مازندران قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی  حرفه‌ای در سال 96 در کشور به تصویب رسید و آیین‌نامه آن به وزارت‌خانه‌ها ابلاغ شد و از سال قبل بر همین اساس آموزش‌های فنی و مهارتی در کلیه دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش نهادینه شد.  

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران بیان کرد: در کشورهای پیشرو و توسعه‌یافته آموزش‌های نظری در کنار آموزش‌های مهارتی معنای خود را کسب و درک می‌کند و برای عقب نیفتادن از قافله راهی جز توجه به آموزش فنی و مهارتی نداریم.

این مسئول در پاسخ به چرایی عدم توجه جامعه و مردم به آموزش‌های مهارتی اضافه کرد: نرخ بیکاری در کشور ما با وجود این  همه منابع طبیعی، امکانات، بضاعت‌ها و افراد مستعد یک مشکل جدی است.

وی گفت: فقر فرهنگ مهارتی موجود در کشور به شکلی بوده که گرایش فکری همه مردم در مسیر آموزش‌های نظری انسانی، ریاضی و تجربی است درحالی که با وجود نیازمندی به این آموزش‌ها، نیاز به آموزش‌های فنی مهارتی از دانش آموزش، فارغ‌التحصیل و حتی پادگان‌ها برای سربازان در راستای ارتقای مهارت مهم است.

 

* بی‌سوادان مهارتی و مهارت‌آموزان، دوکفه ترازوی بیکاری کشور

درویشی اظهار کرد: برای مقابله با فقر فرهنگ مهارتی همه از رسانه‌ها تا فعالان اجتماعی و ائمه جماعات، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مردم باید کمک کنند که درک عمیق و درستی از آموزش‌های فنی و مهارتی داشته باشیم.

وی افزود: اگر قرار است که یک نهضت مهارت‌افزایی در کشور ایجاد کنیم پایه و اساس آن رفع فقر فرهنگ مهارتی است که متوجه شویم امروز ریشه بیکاری و توسعه نیافتگی همین نداشتن مهارت‌ها بوده که معضل و چالش بزرگی در نظام و کشور ما شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: بیکاران کشور ما در دو کفه ترازو مورد سنجش و مطالعه قرار می‌گیرند ک اولی کارآمدی، نرخ بهره‌مندی و روزآمدی افراد است که بتوانند خواست‌ها و نیازهای واحدهای صنعتی را اقناع کنند.

این مسئول اضافه کرد: در این مسیر متقاضیان کار ما فاقد مهارت و کارآمدی برای برآورده کردن نیازهای واحدها هستند و ما مسئولان در حوزه نظام مهارتی باید درک درستی در این زمینه داشته باشیم که در عمل ورود به بازار و رونق کار نیازمند به توانمندی‌هایی است.

وی گفت: کفه دیگر علت بیکاری ما مهارت‌جویان آموزش دیده در مراکز هستند که اساساً یا باید انان را در چرخه تولید مشغول به کار کنند یا باید وام تسهیلات ارزان‌قیمت بدهیم که بتوانند از منابع استفاده کنند و اشتغال ایجاد شود.

 

* توجه به بیکاری جوانان در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب

درویشی با اشاره به اینکه بیکاری در جامعه مهارت‌جویان ما نیز ورود پیدا کرده است تصریح کرد: در این مورد هم محکوم به شکست هستیم که متأسفانه بانک‌های عامل ما به جای بانکداری بنگاه‌داری می‌کنند یعنی امروز مهارت‌جوی ما به توان علمی و فنی برای رسیدن به کار و شغل هدف رسیده و نیازمند منابع و تسهیلات ارزان‌قیمت است تا بتواند در قالب خوداشتغالی و مشاغل خانگی مشغول به کار شود.

وی افزود: امروز مستکبران و زورگویان جهانی با تحریم اقتصادی و هجوم فرهنگی خواهان از بین بردن چرخه تولید، ایجاد معضلات اجتماعی و تهاجم فرهنگی به منظور نارضایتی مردم از مسئولان نظام هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران اذعان کرد: برهمین اساس رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای اصیل دینی و ایمانی را مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور برای جوانان زیر 40 سال تأکید کردند و قاطبه این افراد جزو بیکاران کشور محسوب شده و پشت درب‌های بسته واحدهای صنعتی به عنوان واحدهای بسته شغلی قرار گرفته‌اند.

این مسئول اضافه کرد: بنابراین اگر قرر است اقتصادی پویا، فعال و تولیدی مبتنی بر بهره‌وری و کارآمدی بالا و تحقق شعار رونق تولید را در کشور داشته، اقتصاد مقاومتی را جایگزین اقتصاد ریاضتی کرده و امید به نظام و افق روشنی برای جوانان مرز و بوم ایجاد کنیم راهی جز اصلاح نظام آموزشی مبتنی بر آموزش مهارتی در کشور نداریم.

وی گفت: امروز مشکل بیکاری یک معضل اجتماعی است بنابراین تمام فعالان اجتماعی، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، همه خیران و سرمایه‌گزاران داخلی باید به کمک سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بیایند.

 

* نیاز مبرم به شرکای اجتماعی

درویشی تأکید کرد: در حوزه مهارت به شرکای اجتماعی نیاز داریم که در همین ایام هفته ملی مهارت چهار کارگاه مهارتی با کمک شرکای اجتماعی در استان تأسیس کردیم و شهرستان نکا نیز با برخورداری از مزیت و ظرفیت نسبی کشاورزی، گردشگری و صنعتی با حضور کارخانه‌ها، نیروگاه، سیلو و امیراباد قطب وسیعی از فارغ‌التخصیلان و دانشجویان درحال تحصیل را می‌تواند در مکان‌های مختلف اقتصادی مشغول به کار کند.

در پایان وی افزود: همه خانواده‌ها، جوانان، فارغ‌التحصیلان، آحاد مردم و مسئولان دستگاه‌های اجرایی از امکانات و ظرفیت‌های استان و شهرستان با تعامل و مشارکت همه جانبه و اتفاق نظر کمک کنند تا در استان برای تحقق شعار رونق تولید، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری توفیق و موفقیت چشمگیری داشته باشیم.

 

ارسال نظر

بالا
کیمیا سامانه